Sistematzeko ahalegin handia
eginda –hori oso gustuko ez badugu ere–, bost une identifikatzeko moduan gaude:
1. Unea: Elkarrizketak egin
2. Unea: Ahozko historiaren zirriborroa egin
3. Unea: Zirriborroa elkarrizketatuei irakurri eta
tailerretan eztabaidatu
4. Unea: Behin betiko lana osatu
5. Unea: Historiak hedatu
Eta zenbait ohar egiteko beharra ikusten dugu:
·
Komeni
da herriko historiaren inguruan zerbait jakitea aldez aurretik,
informatzaileren baten bidez edo, bestela, idatzizko historiaren bat erabiliz.
· Elkarrizketatuak hautatzeko, ohar hauek
kontuan hartzea:
- Matrize sozio-kulturala:
1.
Dimentsio hauetako segmentu desberdineko jendea hautatzea: erlazio-kultura desberdinak
(adin-tartea, etnia...), lan-kulturak, klase sozialak eta generoak.
2.
Lekuaren aniztasuna: herriaren banaketak ordezkatuak
izateko (auzoak izan daitezke, edota goia-behea, ibaiaren alde bat eta bestea, mendialdea eta bailara, errepidearen
alde bat edo bestea...)
3.
Atxikipen identitatea: elkarte bateko
kide izatea, kirol-talde batekoa, edo zenbaitetan joera politikoak eta erlijiosoak
kontuan hartuta.
- Elkarrizketa motak irekia
izan behar du. Hasteko, galdera orokor bat egingo dugu, elkarrizketatuaren
diskurtsoa irekitzeko, eta sentsibilitatearen, sormenaren eta aukeraren zentzumenak
piztuta, historia osatzen joango gara, galdera «ez-zuzenak» erabiliz, adibidez:
herri honetan ez zen jolasten?
- Kontuan izan behar da
elkarrizketaren uneak hiru egoera nahasten dituela:
1) bizitakoaren
oroitzapenak;
2) elkarrizketatuaren gaur egungo egoera;
3) elkarrizketaren
egoera bera. Oso garrantzitsua da hiru egoera horiek ondo ulertzea,
elkarrizketari etekin handiagoa ateratzeko.
· Elkarrizketa guztiak bilduta ditugunean,
zirriborro bat prestatuko dugu; Pedreran, Las Cabezas de San Juanen eta Olivaresen, lau multzo hauek egitea
lagungarria izan zitzaigun:
- Kontatu dizkiguten
historien inguruko multzoa
- Bizi dugunaren inguruko
hiru multzo: etxea, kalea, eta botere instituzional motak; jakina, beste
egituratze modu asko daude, ahozko historiak askotariko gaiak lantzeko baliagarriak
direla kontuan hartuta.
·
Elkarrizketatuak eztabaida
tailerretan bilduko ditugu, normalean erreferentzia gehien egin dituzten gaien arabera multzokatuta. Tailerrean zirriborroa irakurtzen da,
idazpuru bakoitza eztabaidatuz eta osatuz.
·
Lau
edo bost tailerrak amaituta, behin betiko bertsioa prestatzen da. Narratzaileen eta herriko beste jendearen
arteko topaketak egiten dira (horrela egin zen Las Cabezas de San Juanen;
beste leku batzuetan koordinatzaileak izan ziren narratzaileen zeregina hartu
zutenak). Topaketak soziabilitate espazioetan izan daitezke, ikastetxeetan...
historiak hedatzeko eta ekintza berriak sustatzeko.
Iruzkinak
Argitaratu iruzkina